Wat is een rollerbrake

  • Geplaatst op
  • 0
Wat is een rollerbrake

Wat is een rollerbrake?

Het aanbod qua fietsen is overweldigend groot. Niet alleen qua modellen, merken of kleuren, maar ook de specificaties spelen een grote rol. Lijken twee fietsen heel erg op elkaar, is het bijvoorbeeld de rem die het verschil maakt. Sommige specificaties zijn zo belangrijk of verschillen dusdanig van kwaliteit, dat ze een grote invloed hebben op de prijs van de fiets.  Wat voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de fiets is, zijn de remmen. Sommige zweren bij een handrem, maar andere hebben liever een terugtraprem. Een terugtrap rem is dan ook simpel en vaak de meest voordelige optie. Als u de trappers terugtrapt, zorgt de ketting op het achterste tandwiel er voor dat het achterwiel tot stilstand komt. Echter bestaat er ook een type rem genaamd de Rollerbrake. Rollerbrakes zijn een type trommelrem die vaak voorkomen op de fietsen in een wat hoger prijsklassement. Omdat deze iets ingewikkelder in elkaar zit, leggen wij u graag haarfijn uit hoe het werkt!.w

Waar zit de rollerbrake?

In een oogopslag lijkt een fiets met rollerbrake gewoon op een fiets met handremmen. Echter een oplettend oog zal al snel het verschilt zien tussen bijvoorbeeld een velg rem (ook wel V-brake genoemd) en een Rollerbrake. De Rollerbrakes zijn wel gewoon met een handremhandvat te gebruiken.  Niet elke fiets hoeft op beide wielen dezelfde rem te hebben. Een combinatie tussen bijvoorbeeld een rollerbrake op het voorwiel en terugtraprem op het achterwiel is ook mogelijk. Bij de as van het wiel is duidelijke te zien dat er een Rollerbrake op zit.

Hoe werkt een Rollerbrake?

Wanneer u het handvat van de handrem indrukt, wordt er in de rollerbrake een gekarteld wiel gedraaid. Tussen deze kartels zitten metalen schijfjes, genaamd de rollers. Hiervan is dan ook de naam afgeleid. Doordat het wiel een stukje draait duwen de kartels deze rollers naar buiten. Aan de buitenkant van dit onderdeel duwen de rollers tegen een remschoen aan. Hierdoor drukt de remschoen tegen het remoppervlak aan waardoor er weerstand en dus remkracht ontstaat. Omdat hierbij ook warmte vrijkomt door de wrijving, is er een koelschijf die de warmte afvoert. Op steile hellingen met snelheden boven de 50 km/h worden Rollerbrakes afgeraden. Ze kunnen dan namelijk oververhit raken en minder goed werken.

Benieuwd naar een fiets met rollerbrakes? Bekijk dan eens de Altec LegendAltec Omega en Altec Walesa!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden